HARI HARI

Hari Hari is het woord voor ok op Sri Lanka. Dit woord hebben wij regelmatig gehoord tijdens ons verblijf in Galle Fort. Tijdens de springbreak (late voorjaarsvakantie) zijn we richting Sri Lanka afgereisd. Via tripadvisor kwamen we uit op een prachtige villa aan de rand van het fort met uitzicht op de Indische Oceaan.  Het Galle Fort is bijna vierhonderd jaar geleden, gebouwd door de Nederlanders. Dit fort werd gebruikt voor het beschermen van hun handelsroutes naar het verre oosten. Alle huizen, winkels en hotels ademen een koloniale sfeer en rust uit, wat het gevoel geeft dat je in een andere wereld bent beland. Buiten het fort is het totaal anders; zodra je het fort, via de poorten, verlaat, kom je terecht in een grote verkeerschaos van auto's, fietsers, scooters, tuk tuks, bussen, voetgangers en vrachtauto's. Het is een groot wespennest, maar gek genoeg, vindt het verkeer zijn weg gewoon en gebeuren er weinig ongevallen (gelukkig is de snelheid laag).  In het begin heb je nog het gevoel - als dit maar goed gaat - maar na een paar dagen raak je eraan gewend en laat je het gewoon op je afkomen.

In de week dat we op Sri Lanka verbleven hebben we het nodige ondernomen. Zo hebben we een thee plantage bezocht, waar we het gehele proces van plukken tot het daadwerkelijk verkopen van thee hebben gezien. We kregen hierbij ook de gelegenheid om diverse soorten thee te proeven en natuurlijk zijn er ook enkele theedoosjes in onze koffers terechtgekomen;-). Dit theeproeven vond plaats in het huis van de eigenaar wat  temidden van heel veel bomen en bloemen gelegen was - een ware oase van groen en rust. Later konden we circa 20 soorten thee proeven in een winkeltje waar ze ook verschillende theesoorten verkochten,.

Walvissen spotten stond ook op het programma; na een vaartocht van bijna 4,5 uur (enkele reis) op de indische oceaan, hebben we welgeteld 2 walvissen gespot. Gelukkig zijn we onderweg een hele school dolfijnen tegengekomen, wat een zeer welkome verrassing was. De dolfijnen zwommen en doken heerlijk mee in de golven naast de boot.

De tuk tuk is het vervoermiddel van Sri Lanka; het is een voertuig op drie wielen en fungeert als taxi. Vooral voor het maken van korte afstanden is dit vervoermiddel ideaal. Je ziet ze in allerlei verschillende kleuren, wat voor een vrolijk en gekleurd straatbeeld zorgt. Wij hadden een vaste tuk tuk chauffeur, die ook een aantal jaar in Abu Dhabi had gewoond en gewerkt (hoe zo toevallig?!). De tuk tuk chauffeur bracht ons naar twee prachtige tempels (Rots tempel en de Japanse tempel) en wees ons de weg naar de Nederlandse Hervormde Kerk in Galle Fort. Op de laatste dag zorgde hij ervoor dat we nog even konden relaxen aan het strand, genaamd Jungle Beach. Dit strand heeft deze naam te danken aan het feit dat je door een groot oerwoud moet lopen om uit te komen op het strand. Eenmaal aangekomen kun je genieten van een geweldig uitzicht op Galle onder het genot van een heerlijke cocktail!!

In Sri Lanka zijn er ook schildpadden te vinden, maar helaas wordt deze diersoort bedreigd. Zodra schildpadden aan land komen om hun eieren te leggen, worden de nesten vaak leeggeroofd voor consumptie. Om dit tegen te gaan zijn er diverse schildpad opvangcentra te vinden rondom Galle. De medewerkers proberen zoveel mogelijk nesten leeg te halen om deze vervolgens opnieuw in te graven op het terrein van het opvangcentrum. Zodra de eieren uitkomen, worden de kleine schildpadden binnen twee weken weer losgelaten in zee.  Door deze manier  wordt 20% van de eieren beschermd. Zieke schildpadden worden hier eveneens opgevangen en na een aansterkperiode weer vrijgelaten. Wijzelf hebben een grote schildpad van 100 jaar oud in het wild gezien, deze zwom namelijk tijdens een vaartochtje met een glasbodemboot, onder onze boot door.

Een bezoek aan het Yala National Park stond natuurlijk hoog op ons lijstje. Het was vroeg opstaan, maar dit was het zeker waard. We hebben veel wild mogen zien; olifanten, een luipaard, apen, waterbuffalo's, krokodillen, pauwen, herten, leguanen en diverse soorten vogels. We hadden een goede chauffeur en een zeer ervaren  en gepassioneerde gids bij ons. Het Yala National Park grenst aan de Indische Oceaan en tijdens de tsunami van 2004 kwam het water ruim 2 kilometer landinwaarts. Wonder boven wonder zijn er geen dieren omgekomen, omdat de dieren werden gealarmeerd door vogels die veel lawaai in de lucht maakten, waardoor de andere dieren allemaal de binnenlanden introkken. Ook trokken veel krabben aan land en zochten hun heenkomen in diepe hollen.

Via de eigenaar van de villa werden we ook op de hoogte gebracht van het bestaan van het tsunami museum. Dit is een eenvoudig museum met allerlei foto's, tekeningen, herinneringen, krantenartikelen en overig materiaal over de tsunami. Wat een grote ramp heeft zich aldaar afgespeeld. Je voelt, zeker als je met enkele overlevenden praat, nog steeds de angst en sfeer van december 2004. Natuurlijk hebben wij het in Nederland ook gezien via de tv, maar het besef van wat die arme mensen hebben doorgemaakt, voel en zie je pas echt in het museum. Diep respect voor de manier waarop de bevolking van Sri Lanka in het leven staan... Een must visit voor wie naar Sri Lanka afreist!!

Voor en na de vakantie op Sri Lanka hadden we bezoek. Eerst zijn Opa en Oma langs geweest. Dit was een groot feest voor de kinderen en onszelf. Uiteraard hebben we de nodige uitstapjes gemaakt, zo zijn we naar de bergen bij Al Ain geweest, we zijn wezen "Dune Bashen" en ook een uitstapje naar de zee mocht niet ontbreken. Genoeg avontuur maar er was ook tijd om bij te praten en te relaxen.

Half april kwamen de hotello's Abu Dhabi onveilig maken. Het was een groot feest met veel eten, drinken, lachen, bijpraten, uitstapjes maken, selfies maken en natuurlijk relaxen. Heerlijk om weer eens met z'n allen bij elkaar te zijn. Erg bijzonder als je bedenkt dat iedereen drukke agenda's heeft. Super tof ladies, dat jullie zijn langs geweest. Nu bedenken waar we over 2 jaar onze 25-jarige vriendschap zullen vieren???

Tot slot wil ik nog melden dat ik sinds 1 april jl een baan heb als teammember bij Outpost Abu Dhabi. In deze functie begeleid ik nieuwe en bestaande families hier in Abu Dhabi en organiseren we events. Een afwisselende baan met veel contacten en die ook nog prima te combineren is met het thuisfront.